Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2013

Πρόσφατα ερωτήματα από το forum του parents.gr

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΓΟΝΙΜΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΝΩΜΑΛΟΥ ΚΥΚΛΟΥ

ΕΡΩΤ.: Κυρία Βάντζου γεια σας, θα ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τα τεστ ωορρηξίας. Τον προηγούμενο μήνα ... πήγα στον γυναικολόγο και μου τα βρήκε όλα καλά, είχα μάλιστα και ένα καλό ωάριο ... μου είπε να κάνω τεστ ωορρηξίας την επόμενη μέρα η οποία θα ήταν και η 19η μέρα του κύκλου μου το οποίο βγήκε θετικό. Το πρόβλημα είναι ότι, επειδή έχω πολυκυστικές στην δεξιά μου ωοθήκη, δεν έχω και σταθερή περίοδο. ... Πότε πρέπει να ξανακάνω το τεστ? Πώς μπορώ να ξέρω τις γόνιμες μέρες μου? Καμιά φορά έχω μέχρι και 52 ημέρες καθυστέρησης, αλλά ο μέσος όρος είναι 38 μέρες του κύκλου. Ευχαριστώ εκ των προτέρων!!!

ΑΠΑΝΤ.: Καλησπέρα σας.
Για να υπολογίσετε τις γόνιμες μέρες, ειδικά αν δεν έχετε σταθερό κύκλο, θα πρέπει να πάρετε τον μικρότερο και τον μεγαλύτερο κύκλο και να αφαιρέσετε και στις δύο περιπτώσεις 14 μέρες από το τέλος. Οι δύο αριθμοί που θα προκύψουν θα σας δώσουν το εύρος των πιθανών γόνιμων ημερών σας, π.χ. αν ο μικρότερός σας κύκλος είναι 24 μέρες και ο μεγαλύτερος 40 μέρες, η πιθανή μέρα ωορρηξίας σας μπορεί να είναι από τη 10η (24 μείον 14) μέχρι και την 26η (40 μείον 14) μέρα.
Μια μέθοδος για να βρείτε τις γόνιμες μέρες σας είναι να θερμομετρείσθε κάθε πρωί, πριν σηκωθείτε από το κρεβάτι. Κατά τις γόνιμες μέρες (και ειδικότερα, μετά την ωορρηξία) η θερμοκρασία αυξάνεται έως και 5 δέκατα.
Μπορείτε, επίσης, να παρακολουθείτε την τραχηλική βλέννη, η οποία κατά τις γόνιμες μέρες είναι πιο διαυγής και πιο λεπτόρρευστη.
Φυσικά, μπορείτε να επισκέπτεστε τον γυναικολόγο σας για υπερηχογράφημα ωορρηξίας.
Επίσης, μπορείτε να κάνετε το τεστ ωορρηξίας, το οποίο, όμως, σε κάθε κύκλο θα πρέπει να το ξεκινάτε μία με δύο ημέρες πριν από την αναμενόμενη ημέρα ωορρηξίας.
Στη δική σας περίπτωση, επειδή περιγράφετε σημαντική ανωμαλία του κύκλου, καλό θα είναι να συμβουλευθείτε γυναικολόγο για τις δικές σας πιθανές γόνιμες μέρες.
------------------------------------------------------------------

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ Β-ΧΟΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΥΛΛΗΨΗ

ΕΡΩΤ.: Κυρία Βάντζου, σας γράφω γιατί τον τελευταίο μήνα έχω περάσει μεγάλη αγωνία. ... Στις 18/9 έκανα β-χοριακή και βγήκε 41 μονάδες. Επαναλαμβάνω την χοριακή στις 23/9 με αποτέλεσμα 241. Στις 26/9 κάνω αλλη μια χοριακή με αποτέλεσμα 661. Κάνω πρώτο υπέρηχο στις 2/10 και βλέπουμε σάκο και ένα αιμάτωμα κοντά στον σάκο. Ο γιατρός μου είπε να ξεκουραστώ. Στις 7/10 κάνω ακόμα μια χοριακή και βγαίνει 3.196. Στις 11/10 κάνω δεύτερο υπέρηχο και ο γιατρός βλέπει τον σάκο να έχει μεγαλώσει μια χαρά, το αιμάτωμα απορροφήθηκε, και όπως ακριβώς είπε "κάποια εμβρυικά στοιχεία". Κάνω χοριακή στις 16/10 με τιμή 9.040 και την άλλη εβδομάδα θα κάνω υπέρηχο. Πρόκειται για καθυστερημένη σύλληψη ή πάμε για παλίνδρομη?

ΑΠΑΝΤ.: Το φυσιολογικό εύρος της αύξησης της β-χοριακής σε κάθε κύηση δεν είναι σταθερό και ίδιο για κάθε γυναίκα. Χονδρικά η β-χοριακή πρέπει να ανεβαίνει πάνω από 60% ανά δύο 24ωρα. Εγώ θα σας συμβούλευα να μην ασχοληθείτε άλλο με τις τιμές της, από τη στιγμή που έχετε δει σάκο, αλλά να επισκέπτεστε τακτικά το γιατρό σας, ώστε να εξασφαλιστεί η καλή ανάπτυξη του κυήματος.
------------------------------------------------------------------

ΤΕΣΤ-ΠΑΠ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟΚΕΤΟ

ΕΡΩΤ.: Καλησπέρα, γέννησα πριν 8 μήνες και έχω κανονίσει ραντεβού για τεστ παπ. Το θέμα είναι ότι θηλάζω ακόμα και μήπως θα έπρεπε να κάνω το τεστ παπ αργότερα.

ΑΠΑΝΤ.: Καλησπέρα σας. Τα μαιευτικά πρωτόκολλα επιβάλλουν τη λήψη του τεστ Παπανικολάου μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα μετά τον τοκετό (4-8 μήνες). Ο θηλασμός δεν επηρεάζει τη λήψη του τεστ, ούτε και το αντίστροφο μπορεί να συμβεί. Απλά, ο κυτταρολόγος πρέπει να ενημερωθεί ότι η γυναίκα θηλάζει, ώστε να μπορέσει να ερμηνεύσει τα ευρήματα ανάλογα, δεδομένου ότι ο θηλασμός καταστέλλει τις ορμόνες και αυτό έχει αντίκτυπο στην ωρίμανση των κυττάρων του τραχήλου και του κόλπου.
------------------------------------------------------------------

ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ Ή ΟΧΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΝΕΟΤΟΜΗΣ

ΕΡΩΤ.: Κυρία Βάντζου, γεια σας. Πριν από ένα χρόνο υποβλήθηκα σε περινεοτομή κατά την διάρκεια του τοκετού, παρόλο που το παιδί δεν ήταν μεγάλο (2.660 γρ.) και γεννήθηκε με λίγες εξωθήσεις. Με δεδομένο ότι ταλαιπωρήθηκα αρκετά για την ανάρρωση από την περινεοτομή και αισθάνομαι ακόμα ενόχληση, θα ήθελα να ρωτήσω αν σε περίπτωση δεύτερου τοκετού είναι απαραίτητο να ξαναγίνει, εφόσον έχει προηγηθεί ήδη μία, και αν είναι επικίνδυνο να επιμείνει κανείς στο να μην γίνει.

ΑΠΑΝΤ.: Καλησπέρα. Το γεγονός της ταλαιπωρίας σας από την περινεοτομή, δείχνει ότι υπήρξε κάποια επιπλοκή, αφού η ανάρρωση από αυτή στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πλήρης. Αυτό θα πρέπει να το γνωρίζει ο μαιευτήρας κατά τον δεύτερο τοκετό, ώστε να διορθώσει τυχόν δυσαρμονίες στην περιοχή.
Η περινεοτομή προτιμάται από τους μαιευτήρες για να μην υπάρξουν ρήξεις κατά τον τοκετό που μπορεί να είναι μεγάλες και επικίνδυνες.
Το μέγεθος και το είδος της περινεοτομής αποφασίζονται κατά τον τοκετό και την εκτιμώμενη ευτοκία ή δυστοκία, η οποία δεν εξαρτάται μόνο από το βάρος του μωρού, αλλά και από τις διαστάσεις της λεκάνης. Σίγουρα ο δεύτερος τοκετός είναι πιο εύκολος, αλλά την απόφαση για την περινεοτομία θα πρέπει να τη λάβει ο μαιευτήρας.
------------------------------------------------------------------

ΥΠΟΓΟΝΙΜΟΤΗΤΑ-ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

ΕΡΩΤ.: Καλησπέρα. Είμαι 27 χρόνων και ο άντρας μου το ίδιο. Έχουμε ελεύθερες επαφές 2 χρόνια, προσέχοντας κάποιες φορές την μέρα που θεωρούμε γόνιμη. Δεν έχει υπάρξει εγκυμοσύνη. Θεωρείτε ότι είναι ανησυχητικό; Να κάνουμε σπερμοδιάγραμμα;

ΑΠΑΝΤ.: Αγαπητή φίλη, καλημέρα. Όταν ένα ζευγάρι προσπαθεί για πάνω από ένα χρόνο με ελεύθερες επαφές και δεν έχει επιτευχθεί εγκυμοσύνη, θα πρέπει να προχωρήσει σε έλεγχο. Ο έλεγχος αυτός περιλαμβάνει: α) γυναικολογική εξέταση, β) κολπικό υπερηχογράφημα έσω γεννητικών οργάνων για τον έλεγχο της μήτρας, των ωοθηκών και των σαλπίγγων και την ανίχνευση τυχόν παθολογικών καταστάσεων, γ) υστεροσαλπιγγογραφία, για να ελεγχθεί η κοιλότητα της μήτρας, καθώς και η βατότητα των σαλπίγγων, και δ) σπερμοδιάγραμμα για τον έλεγχο του σπέρματος. Κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί να γίνουν και πιο επεμβατικές διαγνωστικές εξετάσεις, όπως υστεροσκόπηση και λαπαροσκόπηση, για τον αναλυτικό έλεγχο της κοιλότητας της μήτρας και της κοιλιακής χώρας. Πριν από όλα αυτά προηγείται η επίσκεψη στο γυναικολόγο, για να καθοριστεί ανάλογα με την περίπτωση το πλάνο διερεύνησης και αντιμετώπισης του προβλήματος.
------------------------------------------------------------------

ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΔΙΔΥΜΑ - ΥΨΗΛΗ ΠΡΟΛΑΚΤΙΝΗ

ΕΡΩΤ.: Γιατρέ γειά σας! Είμαι 21χρ και από τότε που αδιαθέτησα (13χρ) είχα πολυκυστικές ωοθήκες με όλα τα συνακόλουθα. ... Στα 20 μου που αρραβωνιάστηκα, είπα δεν θα προσέχω με τον σύντροφο μου γιατί είχα διαβάσει τόσα για υπογονιμότητα και ήθελα να δώ αν θα μείνω έγκυος. ... στον χρόνο μένω έγκυος. ΔΙΔΥΜΑ! Μονοζυγωτικά! Ακόμα μερικές φορές δεν το πιστεύω. Σήμερα έχω 2 κουκλάρες 9 μηνών. Αν και πρόωρες 29 εβδομάδων, τίποτα δεν θυμίζει προωρότητα σ'αυτά τα μωρά... Το πρώτο ερώτημα μου είναι, αν τα μονοζυγωτικά είναι κληρονομικά. Ο πατέρας μου είναι δυζυγωτικός, έχω πρώτες ξαδέρφες τρίδυμες μονοζυγωτικές τις οποίες η αδερφή τους έκανε μονοζυγωτικά. Μάλλον κληρονομικά είναι, έτσι δεν είναι?
Το δεύτερο είναι πως έχει λίγο καιρό που με πιάνει έντονος πονοκέφαλος στην περιοχή του ματιού και στο μέτωπο. Όταν έκανα αναλύσεις στον γυναικολόγο μου (μετά από 6 μήνες που γέννησα) είχα προλακτίνη 150! Δεν μου είπε όμως αν είναι φυσιολογική ή όχι, αν πρέπει να πάρω κάποιο χάπι ή ξέρω γώ... Άκουσα πως η προλακτίνη ευθύνεται για τους πονοκεφάλους. Τα ερωτήματα μου:
Αληθεύει? Και αν ναι, τι πρέπει να κάνω? Πρέπει να δράσω άμεσα? Πέφτει μόνη της η προλακτίνη? Και τελευταίο: όταν έχεις ψηλή προλακτίνη, μένεις έγκυος? Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας!

ΑΠΑΝΤ.: Αγαπητή φίλη, καλησπέρα. H βιβλιογραφία λέει ότι τα μονοζυγωτικά δίδυμα δεν σχετίζονται με κληρονομικότητα, αλλά η συχνότητα με την οποία συναντώνται είναι σταθερή σε όλες τις φυλές, κοινωνίες κλπ. Αντίθετα, η συχνότητα των διζυγωτικών σχετίζεται με την κληρονομικότητα.
Όσον αφορά στην προλακτίνη σας και τις τιμές της, θα πρέπει να εξεταστείτε με μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου για την περίπτωση ενός προλακτινώματος. Συνήθως, η υψηλή προλακτίνη προκαλεί διαταραχές στην περίοδο και υπογονιμότητα. Επίσης, θα πρέπει να ελέγξετε τις ορμόνες του θυρεοειδή σας. Όπως και να έχει, το πρόβλημα αντιμετωπίζεται με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή.
------------------------------------------------------------------

ΛΗΨΗ ΠΡΙΜΟΛΟΥΤ

ΕΡΩΤ.: Καλημέρα γιατρέ. Πήρα πριμολούτ, προκειμένου να μου έρθει περίοδος. Έπαιρνα 3 χάπια την ημέρα για 5 ημέρες. Έχουν περάσει 7 ημέρες απο το τελευταίο χάπι και ακόμη δεν μου έχει έρθει περίοδος. Χθες έκανα εξέταση προγεστερόνη με τιμή 44,7 και οιστραδιόλη με τιμή 234. Εσείς τί πιστεύετε βάσει των τιμών?

ΑΠΑΝΤ.: Οι τιμές που μου δίνετε είναι μέσα στα όρια των φυσιολογικών τιμών για τη δεύτερη φάση του κύκλου. Λογικά, σε λίγες μέρες θα σας έρθει περίοδος. Πάντως, σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να επισκεφτείτε το γυναικολόγο σας.
------------------------------------------------------------------

ΠΕΡΙΔΕΣΗ ΤΡΑΧΗΛΟΥ - ΠΟΤΕ ΚΡΙΝΕΤΑΙ ΣΚΟΠΙΜΗ;

ΕΡΩΤ.: Θα ήθελα κι εγώ να κάνω κάποιες ερωτήσεις σχετικά με την περίδεση τραχήλου... είχα μια αποβολή στην 20ή εβδομάδα πριν ένα χρόνο στο δεύτερο μωρό μου, από ''ρήξη τραχήλου'', όπως με διαβεβαίωσε ο γιατρός μου... χωρίς λόγο... όταν ξεκίνησε τότε ο τοκετός, ο γιατρός μου έκανε περίδεση, μήπως και καταφέρουμε να το σώσουμε... μάταια... τώρα είμαι πάλι έγκυος!!!!! Εχθές λοιπόν (12w+2d) έκανα την αυχενική και ο γιατρός μέτρησε τον τράχηλό μου και τον βρήκε 28mm... Μου είπε ότι με αυτό το μήκος υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να προκληθεί τοκετός πριν την 34η βδομάδα... και με βάση το βεβαρημένο ιστορικό μου καλό θα ήταν να προχωρήσω σε περίδεση.... Όμως κι αυτό, δεν είναι είπε κι απόλυτα σίγουρο ότι θα αποτρέψει μια αποβολή... Είναι τελικά επικίνδυνη μια περίδεση;;;; Δεν "σιγουρεύει" το μωρό μου;;;; Πρέπει αυτομάτως να σταματήσω τη δουλειά, όπως άκουσα κάπου, επειδή θέλει ξάπλα και μεγάλη προσοχή όταν γίνει;;;; Όχι ότι με πειράζει κάτι τέτοιο, αλλά να γίνουν όλα αυτά και τελικά να χάσω και το μωρό ή να διακινδυνέψω την υγεία μου, μου ακούγεται τρομακτικό... Ευχαριστώ εκ των προτέρων για το χρόνο σας!!!!

ΑΠΑΝΤ.: Καλησπέρα. Αγαπητή φίλη, κρίνοντας με βάση τα δεδομένα που μου δίνετε, δηλαδή το ιστορικό σας και το μήκος του τραχήλου στο υπερηχογράφημα αυχενικής διαφάνειας, η γνώμη μου είναι ότι χρειάζεται να κάνετε περίδεση, γιατί περισσότερο κινδυνεύετε από έναν πρόωρο τοκετό παρά από μία μόλυνση της μήτρας λόγω της περίδεσης. Η περίδεση είναι μία απλή χειρουργική πράξη, που όταν γίνεται εν ψυχρώ (δηλαδή προγραμματισμένα και όχι επειγόντως) και αφού έχει προηγηθεί καλλιέργεια κολπικού υγρού (να είναι στείρα), έχει μικρές πιθανότητες αποτυχίας. Αν όλα πάνε καλά, δεν θα χρειάζεται να περιορίσετε τις δραστηριότητές σας για το υπόλοιπο της εγκυμοσύνης, φυσικά μέσα σε λογικά πλαίσια. Θα πρέπει να παρακολουθείτε τον τράχηλο υπερηχογραφικά κάθε μήνα, τόσο για το μήκος του, όσο και για τη διαστολή του. Φυσικά, όπως κάθε χειρουργική πράξη, έχει ένα ποσοστό (πολύ μικρό) αποτυχίας, με σοβαρότερη επιπλοκή αυτήν της μόλυνσης της μήτρας. Στην περίπτωση αυτή, λαμβάνετε ισχυρή αντιβίωση και αφαιρείται αμέσως το ράμμα της περίδεσης. Όπως όμως σας είπα και στην αρχή, ο κίνδυνος αυτός είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με τον κίνδυνο του πρόωρου τοκετού.
Εναλλακτικά, θα μπορούσατε να λαμβάνετε προγεστερόνη κολπικά σε καθημερινή βάση, με περιορισμό όμως της φυσικής δραστηριότητας, και μόνο αν συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις κατά την κρίση του θεράποντος γυναικολόγου.
------------------------------------------------------------------

ΑΙΤΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟΒΟΛΩΝ

ΕΡΩΤ.: Γιατρέ καλημέρα. Είμαι μία μαμά ενός αγοριού ... σε μία καθ' όλα φυσιολογική εγκυμοσύνη.
 Έμεινα έγκυος ... ξανά και την 8η εβδομάδα απέβαλα το έμβρυο μόνη μου, ύστερα από αποκόλληση και αιμορραγία. Ακολούθησαν εξετάσεις... Τον Αύγουστο ξαναέμεινα έγκυος... όλα καλά ώσπου ξαφνικά την 8η πάλι εβδομάδα είδα αίμα, και είχα μια μικρή αποκόλληση. Ξεκίνησα Utrogestan (3 των 200 mg) και πήρα αντιβίωση και Cyclacur και μου έγινε μία ένεση lentogest. Η αποκόλληση ξεπεράστηκε... Όλα καλά ώπου εχθές ξαφνικά (12η εβδομάδα) ένιωσα έντονους πόνους και ξαφνικά πλημμύρισα στο αίμα. Έπαθα πάλι αποκόλληση... Το ερώτημα μου είναι γιατί συμβαίνουν όλα αυτά, αφού κάνω τις ενέσεις μου και προσπαθώ να ξεκουράζομαι... Υπάρχουν ελπίδες να εξελιχθεί καλά η κύηση? Δε σας κρύβω ότι έχω λίγο κουραστεί... υπάρχει κάτι άλλο που ενδείκνυται να κάνω? Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και με συγχωρείτε που καταχράστηκα το χρόνο σας.

ΑΠΑΝΤ.: Καλησπέρα. Οι επαναλαμβανόμενες αποβολές έχουν πολλά και διαφορετικά αίτια. Τα πιο συχνά και αυτά στα οποία θα πρέπει να εστιάσετε είναι ανατομικές ανωμαλίες της μήτρας, γενετικά προβλήματα των γονιών και ενδοκρινολογικά αίτια. Δηλαδή χρειάζεται να κάνετε έναν ενδελεχή έλεγχο της μήτρας σας, να ελεγχθείτε για τον καρυότυπό σας εσείς και ο σύζυγος, καθώς και να κάνετε μία καμπύλη σακχάρου και έλεγχο ορμονών θυρεοειδή. Τέλος, μην ξεχνάτε να διασφαλίζετε την υγιεινή του κόλπου σας με καλλιέργεια κολπικού υγρού.
Η περίπτωσή σας φυσικά και ενέχει κινδύνους, υπάρχουν όμως πιθανότητες να εξελιχθεί καλά. Πρέπει να ακολουθείτε τις οδηγίες του γιατρού σας και οι πιθανότητες αυτές θα αυξηθούν.


(Τα παραπάνω ερωτήματα μου τέθηκαν στο forum του parents.gr, όπου συμμετέχω ως εθελοντικός επιστημονικός συνεργάτης. Μπορείτε να δείτε τη σελίδα εδώ.)

Χριστίνα Π. Βάντζου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.