Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Ανεξήγητη υπογονιμότητα - Εξωσωματική - Πιθανότητα ενδομητρίωσης - Εξέταση CA125

Ερωτήματα μέσω parents.gr

ΕΡΩΤ.: Κυρία Βάντζου, καλημέρα σας. Μου απαντήσατε σε ερώτησή μου για τη μέτρηση της ca125 και ήθελα να σας ευχαριστήσω πολύ. Ξέρετε, έκανα τελικά αυτήν την εξέταση την 4η μέρα του κύκλου μου και η τιμή της βγήκε 15,7. Ο γιατρός που έκανα την εξωσωματική μου είπε ότι είναι μια χαρά. Είμαι 36 ετών και προσπαθούμε με το σύζυγο 3 χρόνια για παιδάκι. Μας κατατάσσουν στις περιπτώσεις ανεξήγητης υπογονιμότητας. Σπερμοδιάγραμμα καλό, σαλπιγγογραφία καθαρή, υπέρηχοι καθαροί, ωορρηξία πιστοποιημένη. Πόνους δεν έχω ούτε κατά την έμμηνο ρύση ούτε στη μέση του κύκλου ούτε κατά τη σεξουαλική επαφή. Η περίοδος μου διαρκεί 2 με 2μιση μέρες (απλά κάθε φορά 2-4 μέρες πριν κατέβει το αίμα έχω καφέ εκκρίσεις ή και ελάχιστο αίμα). Η εξωσωματική δεν πέτυχε, αλλά έπαθα μία πολύ σπάνια επιπλοκή: αιμορραγία ωοθηκών από την ωοληψία και λοίμωξη. Ο γιατρός αποδίδει την αποτυχία εκεί και απλά προτείνει ξανά εξωσωματική, όταν θα είμαι έτοιμη και εφόσον η επιθυμητή εγκυμοσύνη δεν έρχεται από μόνη της. Ποια είναι η γνώμη σας για την λαπαροσκόπηση που μου προτείνει ο άλλος συνάδελφός σας; Η λογική μου μου λέει πως δεν έχω ενδομητρίωση από αυτά που έχω διαβάσει και με βάση πάντα την κλινική μου εικόνα η οποία είναι πολύ καλή.

ΑΠΑΝΤ.: Καλημέρα. Θεωρώ ότι η τιμή της CA125 είναι καλή, αλλά δεν μπορεί να σας αποκλείσει περίπτωση ελαφράς ενδομητρίωσης. Βέβαια, συνήθως τη μετράμε στη δεύτερη φάση του κύκλου, αφού κατά την περίοδο και την ωορρηξία ανεβαίνει φυσιολογικά. Φυσικά, το ιστορικό σας δεν συνηγορεί υπέρ της ενδομητρίωσης. Η άποψη μου είναι να προχωρήσετε σε εξωσωματική πάλι, αφού ξεπεράσετε την επιπλοκή, και σε περίπτωση μη επίτευξης κύησης να προχωρήσετε σε διαγνωστική υστεροσκόπηση και λαπαροσκόπηση, για τον έλεγχο της ενδομήτριας κοιλότητας και της περιτοναϊκής κοιλότητας.

ΕΡΩΤ.: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την απάντησή σας. Κρίνετε απαραίτητο να την ξαναμετρήσω στη 2η φάση του κύκλου, δηλαδή μετά την ωορρηξία απ' ό,τι καταλαβαίνω, και να σας ενημερώσω για το αποτέλεσμα; Και κάτι ακόμα: Η ελαφρά ενδομητρίωση μπορεί να εμποδίζει τη φυσική σύλληψη ή τη σύλληψη με εξωσωματική;

ΑΠΑΝΤ.: Και πάλι καλησπέρα. Από τη στιγμή που τη μετρήσατε σε φάση που είναι φυσιολογικά ανεβασμένη, δεν έχει νόημα να τη μετρήσετε σε άλλη φάση, γιατί θα σας βγάλει ακόμα μικρότερη τιμή. Η μέτρια και σοβαρού βαθμού ενδομητρίωση αποδεδειγμένα συμβάλλουν στην υπογονιμότητα, λόγω επέκτασης της νόσου σε μία ή και στις δύο ωοθήκες και συμφύσεων στο περιτόναιο. Η ελαφριάς μορφής ενδομητρίωση και η σχέση της με την υπογονιμότητα έχουν διχάσει την ιατρική κοινότητα. Πολλοί πιστεύουν ότι σχετίζονται. Άλλωστε, το γεγονός ότι ενδομητρίωση διαγιγνώσκεται σε πολύ μεγαλύτερα ποσοστά στις υπογόνιμες γυναίκες είναι υπέρ αυτής της άποψης. Συμπερασματικά, είναι πιθανό η ενδομητρίωση, ακόμα και η πιο ήπια, να εμποδίζει τη διαδικασία της σύλληψης. Στην εξωσωματική, επειδή πολλοί φυσικοί παράγοντες παρακάμπτονται, η ενδομητρίωση δεν παίζει σημαντικό ρόλο.


Χριστίνα Π. Βάντζου
Μαιευτήρας - Χειρουργός Γυναικολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.